Dagboek Thailand november 2004

1-11-04  Barbeque bij Joe en Kennick; de chauffeur had vlees gehaald geheel op Issan wijze met  heel veel bot en weinig vlees, het lijkt wel of ze hier botten en graten lekerder vinden dan vlees.

2-11-04  Ergens tussen 11 en 2 uur zouden we op weg terug naar Pattaya met de landcruser van de broer van Joe waar bij we hoopten dat het wat vlotter zou lopen dan met de gewone bus. Het werd 5 uur voor we vertrokken, en de hele familie moest mee, inclusief de moeder en neef van Art, in totaal met zijn elven, gelukkig zaten Art en ik op de achterbank en niet in het laadruim. Van dat vlot doorrijden kwam niet veel daar er om de haverklap gestopt werd, over de eerste 60 Km hebben we 5 uur gedaan, dat schiet lekker op. Uiteindelijk arriveerden we s'morgens om 5 uur in Pattaya, waar we ook nog te horen kregen dat we 5000 bath moesten betalen terwijl de afspraak 2500 Bath was. Dit heb ik absoluut geweigerd, en we zouden het nog wel regelen.

3-11-04  Het huis maar weer eens een beetje aan kant gemaakt en boodschappen gedaan.

4-11-04  Met Art, Ma en neefje Ned naar het strand, een aantal kennissen meldenzich ook daar en het werd een gezellige middag.

5-11-04  Naar de krokodillen farm, hier kun je met een levens echte tijger op de foto, ik heb voor de eer bedankt. Ook  nog kunnen zien hoe zo'n idioot zijn kop in zo'n kroko stopt, binnenkort weer foto's op het internet.

6-11-04  Ma en Ned vandaag naar bankok vertrokken zodat de ouders van Ned ook nog wat met hem kunnen doen (zij werken in Bangkok en zien hun zoontje hooguit een keer in de maand , eindelijk het huis alleen.

7-11-04  Vandaag zijn wij naar Bangkok vertrokken met de bus, weer uit  halverwege uitgestapt en met de taxi naar een hotel in Ban Phii een buitenwijk van Bangkok, waar ook zijn zus woont, mooi hotel helaas geen zwembad. Aansluitend naar het "huis" van zijn zus, een eenkamerhutje naast het open riool, bezoek aan de plaatselijke markt, wat T-shirts voor Art en een lap stof voor moeder en zus en wat te snoepen voor Ned. Vlak voor donker met de taxi naar een bedrijf waar Art gewerkt heeft om wat te volleyballen met een paar oud-collega's. Vroeg naar het hotel terug.

8-11-04  Na lekker lang uitgeslapen te hebben en zo naar big-C om boodschappen te doen, een koffiezet-apparaat gekocht voor in Baan dong motong( alleen water s'morgens is niet zo mijn dingetje) en wat kleinigheden voor de familie. Hierna naar de hut van zijn zus en wat geslapen, zijn zus had die dag vrijgenomen om nog wat met Ned te ondernemen. s'Avonds kennis gemaakt met haar man en werd er een Thaise barbeque gemaakt, weer eens wat anders, een barbeque naast het open riool. Met de lucht van vuilwatertanks zal ik wel geen problemen meer hebben. Nog een Isan-dansfeest bezocht en weer naar het hotel.

9-11-04  1 uur uitgechecked en zijn moeder, Ned en zus opgehaald, en met de taxi naar het busstation. Daar nog een tijdje zitten wachten, de bus zou om 19.40 hr vertrekken. Om 19.00 naar de vertrekhalte gegaan waar we met spoed de bus ingedreven werden en de bus onmiddellijk vertrok, hij was op ons na n.l. al vol dus wegwezen.

10-11-04Bang Dung 5 uur s'morgens: na een redelijke busreis, zonder licht om te lezen en met weinig slaap, kwamen we in een ontwakend stadje aan. Na een aanbod van een samloo( bromfiets taxi met zo'n bakkie achterop) om ons voor 500Bht naar Ban dong motong te brengen afgeslagen te hebben, nestelden we ons op het busstation in afwachting van betere aanbiedingen. Art en ik zijn tussendoor boodschappen gaan doen en zowaar konden we ook nog warme koffie krijgen, alleen zonder melk en suiker was toch wel een probleem. Bij de eerste poging liet ze alleen de suiker weg en vulde ze de koffie aan met poedermelk en koffiemelk, bij de tweede poging liet ze ook nog de koffiemelk weg, bij de derde poging liet ze zowaar de koffiemelk en de poedermelk weg maar deed ze er weer suiker bij en pas bij de vierde poging en door mijn kordate optreden om haar er van te weerhouden om er alsnog weer poedermelk bij te doen, lukte het ons om een zwart bakkie te bemachtigen.Na de koffie genuttigd te hebben, we moesten wel alle pogingen meenemen en betalen, deed een chauffeur ons een aanbod om ons voor 350bth naar Baan dong motong te brengen, en met wat andere wachtenden hesen we ons in zijn landcruiser. In Baan dong motong wachte de hele gemeenschap ons op.

11-11-04We zijn naar Baan dong motong gegaan om te helpen met de rijstoogst en om bij de velden van zijn familie te komen en om zijn status te verhogen en gewoon omdat het makkelijk is hadden we een brommer nodig en togen we met de hele familie plus nog aanhang naar Bang Muan om het een en ander te aanschouwen, mijn voorkeur ging uit naar een tweedehands maar na wat prijzen gehoord te hebben ( de meeste waren net zo duur of duurder dan een nieuwe ) besloten we een nieuwe te kopen en gingen we wat winkels af. De hele familie inclusief chauffeur sjokte achter ons aan en krioelde over de plaatselijke brommerhandel heen met 100.000 adviezen, allemaal proberende me het duurste van het duurste aan te smeren. Ik werd er helemaal mesjokke van en heb Art mede gedeeld dat ik hier geen behoefte aan had, en stuuurde de hele handel weg naar de plaatselijke markt. zelf ben ik met Art een paar zaken afgegaan om te proberen de brommer in ieder geval op mijn of mijn companies naam te krijgen. Dit was dus volgens iedereen onmogelijk, maar mijn zakelijk adviseur melde dat dit wel degelijk kon, maar ja Thai stralen niet een overmaat aan intelligentie uit en in het noorden zijn ze nog tien keer zo dom als in Pattaya dus lukte het niet. Wat gefrustreerd keerden we huiswaarts. Na de zaak wat doorgesproken te hebben leek het me beter om er een op afbetaling te kopen met een kleine aanbetaling mijnerzijds( 100euro), mochten we dan voortijdig uitelkaar gaan dan zat Art met de afbetalings regeling en mag ie voor mijn part de brommer houden.

12-11-04Vandaag dus naar Bang Dung om maar weer naar een brommer te kijken nu ging de helft van de mensen van gisteren mee en die bleek nodig om garant te staan voor het nakomen van de afbetalingsregeling, vandaar dus de volksoploop van gisteren. Na twee zaken vergeleken te hebben was de keuze snel gemaakt en na de plichtplegingen kregen we het ding mee, zonder nummerbord. Dat zouden we pas maanden later krijgen en hadden we toch niet nodig, als we de koopbon maar bij ons hadden. Op mijn vraag of ik hem zonder nummerbord ook mee gekregen had op mijn naam werd bevestigend geantwoord, het nummerbord op mijn naam had ik in pattaya kunnen bestellen.

13-11-04Kgio khauo noemen ze de rijstoogst en is een feest van de hele buurt. s'Morgens om 5 uur staat iedereen op en gaat in de weer met eten, kleding, het opladen van de olifanten wagens ( deze worden helaas door diesel-olifanten getrokken), en allerlei bezig heden. met 2 wagens en Art en ik op de brommer van zijn zus ( hè, waar hadden we die van ons ook weer voor nodig) togen we naar de velden. Hier werd eerst een uitgebreide maaltijd bereid en toen iedereen uitgegeten was, gingen we het eerste veld in en deed Art me voor hoe het moest. Het lijkt erg eenvoudig maar om in een haal alle stengels te pakken te krijgen en niets te laten vallen valt niet mee en moet je van kind af aan meekrijgen. Ik stuntelde dus lekker wat voor me uit. als een stel sprinkhanen trok onze groep door de velden en overal een bergje rijstshalmen achterlatend. Na 3 kwartier was het pauze en Art hield het voor gezien en ging zijn moeder helpen. Ik ging na een kwartier pauze met de rest mee verder, kgio khauo. Na nog eens 3 kwartier was het weer pauze en togen we naar de hut terug voor de lunch, een uitgebreid maal stond voor ons klaar, Art had voor mij gebakken rijst meegenomen een soort thaise nasi zodat ik niet de Isaanse kleefrijst hoefde te eten, dit keer was ik er erg blij mee. s´Middags nog twee keer 3 kwartier en de dag zat er op, het was wel zwaar maar echt werken kun je het toch niet noemen, de rest zouden ze de volgende dag afmaken en kon ik ook foto´s maken want ik had mijn camera vergeten.

14-11-04Ook weer vroeg op, alleen zouden we vandaag wat later naar de rijstoogst gaan, toen we daar aankwamen om 12 uur was het al klaar en schaarden we ons weer voor de maaltijd. Na wat fotos van de groep kon ik alleen nog wat foto´s van de oogstende buren maken.

15-11-04Met de nieuwe motor op weg naar de zus van Arts moeder 80 Km verderop, er was daar niemand die engels sprak en ik had het idee dat men het leuk vond mij in de maling te nemen en allerlei vreselijk lelijke vrouwen vroegen me schaamteloos ten huwelijk, omdat ik erg rijk zou zijn, ik kon ze niet van het tegendeel overtuigen en  Art durfde hier niet openlijk zijn liefde te  betuigen, dus begon ik een aanval in de richting van hun lelijkheid en dat hielp. We zijn er blijven slapen en de volgende dag weer terug naar Baan dong motong.

16-11-04Weer vroeg op pad naar huis en s´avonds een feest in de buurt, dit ging om onverklaarbare reden niet door. Op de dag zijn we nog wel naar het dorsen van het graan geweest en hebben we mee geholpen het graan van het land te halen. op de terugweg naar de hut lazerde de wagen waarop ik met Tong zat om en kon ik me door een snoekduik het vege lijf redden en niet onder de wagen te komen. het dorsen gebeurt met een dorsmachine en gaat erg snel, in een uur tijd was de klus geklaard en konden we naar huis.

17-11-04Samen met een vriend van Art, ook een openlijk gay, op pad naar nog een andere vriend (gay ) om naar later bleek te gaan volleyballen bij een school in zijn dorp, hier had men nog nooit een blanke ( farang ) gezien dus dat baarde wel opzien, s´Avonds zou het feest dan wel plaatsvinden in het dorp van Art. De andere vriend van Art kwam nu volledig als vrouw omgetoverd  naar het huis van zijn moeder alwaar zijn moeder bezig was om een kip te vangen voor het feest, ze kreeg er een te pakken en bond met een opgerolde plastic zak zijn poten aan elkaar, waarna ze hem/haar ook nog even de vleugels brak anders kon hij wegvliegen. Het mishandelde beest werd in het boodschappenmandje op de brommer gegooid en we gingen op weg naar een hutje buiten het dorp voor het feest. Hier werd een vuur gestookt, de kip klaar gemaakt en gezopen. er verschenen nog een aantal jonge jongens die aangaven erg veel interresse in elkaar te hebben dus monde het uit in een soort puberfeest alleen dan zonder vrouwen.

18-11-04We zouden vanmiddag naar Pattaya terug maar we konden in de ochtend een lift krijgen dus moesten we halsoverkop onze spullen pakken. Om 10 uur waren we al in Udon Thani en om kwartover zaten we in de bus naar Bangkok. Na een lange maar voorspoedige tocht, met zeer goede verzorging, arriveerden we om halfzeven in Bangkok. Hier snel opzoek naar een bus naar Pattaya en toen we die gevonden hadden en de kaartjes gekocht hadden kwam Art er achter dat hij zijn tasje met mobiel, portemonnai, en mijn paspoort in de andere bus had laten liggen, paniek. Art rende terug naar de andere bus maar die was al weg, toen maar eerst de kaartjes naar Pattaya terug gegeven en zondermeer het geld terug gekregen ( 5 minuten voor vertrek, wat een service !!!) we werden verwezen naar het loket van de busmaatschappij alwaar men tussen het kaartjes verkopen door drukdoende ging om het telefoonnummer van de chauffeur op te sporen, na dit gekrgen te hebben kregen we de chauffeur te pakken, en met de taxi gingen we onderweg naar de plek waar hij met de bus ging overnachten,. Na een goed uur stonden we weer bij de busterminal met paspoort en al, een paar fooitjes armer. Wat een verdomd fijn land is dit toch, ik herinner me een gelijk geval in nederland met ski-schoenen in de trein, die nooit meer boven water zijn gekomen, uitsluiend door onwil !!!!!. Op het busstation kwamen we er achter dat de laatste bus reeds vertrokken was, but this is Thailand man, na dat de laatste bus vertrokken is nemen minibus bedrijfjes het gewoon over, kosten: 3 in plaats van 2 euro. 12 uur waren we thuis en zijn we snel gaan slapen.

19-11-04Rustige dag gehouden, motor opgehaald en boodschappen gedaan, maak met Beam een afspraak voor morgen 6 uur.

20-11-04Vandaag ook maar weer eens lekker huiselijk, om 6 uur Beam getroffen bij Mc Donald, zijn uit eten gegaan en hij kwam met zijn verhaal, eerst had hij een paar maanden geleden in het casino in Cambodja een 600 euro verloren, toen vlak voor ik kwam, had hij er 1200 gewonnen, maar nu had hij een week geleden 1600 euro verloren. Al het geld wat hij aan mij overgehouden had was weg, hij had nog 400 euro om van te leven. In iedergeval kan hij zich hier nog 4 maanden van in leven houden, en ik probeerde hem duidelijk te maken dat je in een casino geen geld kunt verdienen. Hij heeft dus nog 4 maanden de tijd om zich te bedenken wat hij wil gaan doen. Al met al deed het me toch nog wel erg veel, en ook hij verklaarde dat het hem erg veel deed en dat hij zich erg eenzaam voelde. Na afloop lekker naar huis televisie kijken met Art.

21-11-04Art heeft nu ook het buiten badderen ontdekt, weet je nog wel in, in de betonmortel kuip van 1 bij anderhalve meter,als ik weer een camera heb zal ik hem eens vastleggen voor het nageslacht of zo.

22-11-04Het motor verhaal begint vervelend te worden, na een nieuwe radiateur gekocht te hebben blijft hij nog steeds overkoken dus toch nog steeds een lekke koppakking, bij Carrefour steeksleutels gehaald, ga nu zelf maar aan de slag.

23-11-04Na wat gesleutel krijg ik de cylinder-kop los en ontdek dat er ernstig aan geknoeid is , een draadeind ligt er kompleet uit, bij een andere zijn zulke krassen gemaakt bij het inzetten van een helicoin, dat het niet gek is dat hij lekt. Met behulp van een Song Kean (lett: twee banken, oftw taxi) het apparaat naar een nieuwe werkplaats gebracht die er proffessioneler uitziet, morgen klaar. t'Zal mij benieuwen.

24-11-04s'Morgens verbaasde Art mij door te vragen of we naar het zwembad konden gaan, ik wilde niets liever natuurlijk. Het was wel wat fris want er stond een stevige bries ( er trok net een orkaan over de fillipijnen en daar  kregen we een staartje van mee). Aansluitend boodschapen gedaan bij "big C", kikkerbillen gekocht, en op de terugweg mijn motor opgehaald, het leek wel of hij voorelkaar was. Tijdens het klaarmaken van de kikkerbillen kon ik nog net verhinderen dat Art alles aan gruzelementen zou slaan, geheel naar Isan steil we eten alles, dus ook de  fijn gehakte botjes. Het vel, de ingewanden en verder alle andere voorkomende troep werd er wel bij gedonderd, wat resulteerde in het feit dat ik bij het eten mijn leesbril op moest zetten om het een en ander uitelkaar te houden, Art at er zelf niet van mee want hij had het nog nooit gegeten. Het blijven rare wezens, wel voorstellen het te kopen, het proberen klaar te maken op een manier waarvan ze weten dat we dat niet zo lekker vinden en dan uiteindelijk zelf niet mee-eten. Kaartjes gekocht voor het Loy Kratong festival vrijdag (bootjes met kaarsjes bij volle maan te waterlaten en een wens doen).

25-11-04Vandaag wat thuis gebleven, maar s'avonds moest ik er toch nog even tussen uit, aan de wandel gegaan op walkingstreet en in een kroeg waar een paar nichtjes van Art werkte wat gedronken, toen op zoek naar een echte disko waar geen kwelend slecht bandje staat, en waar je zelf kunt dansen (iets wat in Thailand zeer ongewoon is) even naar binnen bij Dance Fever, en zowaar geen bandje maar snoeiharde muziek en geen dansvloer, toen door naar Hardrock cafe, alwaar een dansvloer zou zijn. Hier was wel weer een bandje maar ze speelden redelijk, tussen de tafels door was een beetje ruimte om te dansen, en die werd volledig gebruikt door een stel stomdronken engelsen op middelbare leeftijd, die de zin in dansen volledig om zeep hielpen. Nu begreep ik waarom ze in Thailand geen dansvloeren wilden!!!!!, Art was na 4 drankjes aardig beschonken en togen we huiswaarts.

26-11-04De motor doet het nog steeds en ik ben maar eens wat wezen winkelen, misschien een nieuwe camera kopen voor vanavond, bij nader inzien vond ik het wat kort dag om te beslissen. toen ik thuis kwam melde Art dat hij nog schoenen wilde kopen voor het feest en togen we weer op pad. Helaas waren ze op de markt net aan het uitpakken, en gingen we onverrichter zaken huiswaarts. Optutten voor het feest, Art streek nog even mijn shirt en broek, waarna we op weg gingen. In Thai Garden resort na een fris welkomst drankje gekregen te hebben werden we naar een mooie tafel aan de pool vlak bij het podium gebracht. Het was allemaal prachtig versierd met bloemen en beelden. Er begon een show van dans, acrobatiek en muziek, waarna we uitgenodigd werden voor het fantastische buffet. Na gegeten en van de muziek, etc. genoten te hebben werden we uitgenodig om de ons inmiddels aangerijkte krathongs te water te laten, dit was heel romantisch en Art en ik deden beiden een wens, onze kratongs dreven naar elkaar toe en bleven heel lang bij elkaar. Na het vuurwerk zijn we nog gaan wandelen naar het strand alwaar we nog een poging gedaan hebben om een hete luchtballon op te laten, en nadat ons dat uiteindelijk ook gelukt is stortte hij helaas weer snel ter aarde, ik moet me maar bij bootjes houden.

27-11-04Opnieuw een ontdekking in Pattaya, ze hebben er een echte rommelmarkt, vrijdag zaterdag en zondag, hebben er in de avond lekker rondgeneusd, schoenen voor ons beiden gekocht, en een knuffelhond voor op de bank, omdat onze krokodil met de noorderzon vertrokken is.

28-11-04Wat op de motor rond gescheurd, hij gaat nu toch wel erg hard, naar het strand, en s'avonds televisie kijken, tenminste Art naar thaise televisie en ik naar een DVD op de computer, gezellig samen.

29-11-04Na wat rondgekeken toch een nieuwe camera gekocht, leve de kredietkaart, panasonic met leica lens.

30-11-04In de avond afgesproken met mijn Engelse vrienden Bob en Brain in de cowboy bar, heel gezellig, er was ook een Schot bij en die bleef maar moppen tappen in het Schot's voor de helft verstaanbaar. Verder veel verhalen opgehaald over Cambodja, en gekeken naar alles wat zo voorbij trekt, allerlei verkopers met het meest ondenkbare tot en met een man met Cobra.( Later las ik in de plaatselijke krant dat hij die zelfde avond gearresteerd is en dat de bek van de Cobra met vissnoer dicht gemaakt was.)