Dagboek Thailand 1-03-2004 tot …….

01-03-04  Eerst maar begonnen met een stuk werken, gisteravond mijn website flink opgeschud, nu het elektrowerk dat schoot flink op, hierna er maar op uit om een visa-run te boeken,ik heb namelijk maar een visum voor 30 dagen en die kan je alleen maar verlengen als je het land uit gaat, dus moet ik woensdag een trip naar Cambodja ondernemen. Het zou eerst een grote toer worden maar we moeten langzaam aan een beetje spaarzaam worden dus nu alleen een border-tocht. Helaas geen paspoort bij me dus morgen maar terug,hierna maar eens het nachtleven van Pattaya verkend (had ik eigenlijk door Beam nog niet zo gedaan) nou het bruist hier behoorlijk ,wat me wel opvalt is dat mensen je wel vragen om ergens naar binnen te komen maar niemand (zoals ik in de arabische landen nogal irritant vind) echt aandringt.Na een aardige zwemshow  (jongens in zwembroek) toch nog redelijk op tijd naar bed.

02-03-04  Nu dus wel de visa-run geboekt ,moet dus morgen om 7uur aanwezig zij dat viel tegen. Mijn eerste kaartje uit nederland ontvangen van Carina en Marijn,het adres en de post werken hier dus.De eerste keer sinds ik hier ben stevig aan de race-kak,zullen de mosselen van de dag ervoor wel geweest zijn.

03-02-04  Vandaag dus om 6 uur opgestaan en om halfzeven op weg , voor het late nachtleven dat men hier lijdt waren er erg veel mensen al op de been, de bus stond op tijd klaar dus de reis kon beginnen, 320Km van Pattaya naar de grens ik had gelukkig een goed boek bij me (de tweeling van tessa de loo, gepikt uit het laatste hotel als vergoeding voor de extra kosten omdat ze de goedkope kamer niet konden leveren) want het uitzicht werd al snel eentonig alleen de kamikaze pogingen van onze chauffeur niet. Wat ook wel grappig was dat ze op die weg bezig waren met het bouwen van fly-overs maar dat doen ze dan niet stuk voor stuk maar allemaal tegelijk en de doorgaande weg wordt gewoon  afgesloten en moet je eerst een paar kilometer linksaf slaan om dan via een U-turn weer terug te gaan en je weer na een paar kilometer linksaf kunt en je weer op de juiste weg bent,`na dit een aantal keren meegemaakt te hebben begreep ik waarom we om 6 uur weg moesten en we pas om 8 uur weer terug waren. Onderweg nog twee keer gestopt waarna het feest aan de grens kon beginnen. Dat werd dus een verhaal van lang wachten en geduld, eerst in een airco ruimte drie kwartier daarna liet onze gids ons nog even een half uur in de brandende zon wachten op de rest, inplaats van dat hij ons vertelde waar we wezen moesten,hierna verdween hij met onze paspoorten spoorloos en liet ons halverwege niemandsland achter,alweer in de brandende zon en tussen de bedelende kinderen. Na een halfuur zijn we maar weer eens op onderzoek gegaan en vonden we onze gids in een klein kantoortje aan de cambodjaanse grens waar hij voor ons een stempeltje ging halen, daarvoor hadden we dus niet in de zon hoeven wachten , hetgeen we de goede man hebben geprobeerd uit te leggen maar dat was duidelijk tevergeefs. Hierna heb ik ze lekker laten wachten want de gids had tegen mij gezegt 3 uur vertrekken (onder getuigen) en hij bedoelde 2 uur, ik heb dus lekker lang op de markt rond gelopen en de bus morrend mij begroette. Ik kon het niet nalaten om tegen de gids te zeggen” leuk he dat wachten”.

04-03-04  De racekak zet zich aardig door, gisteren geen last gehad nu dubbel, ach het schijnt goed voor de lijn te zijn. Woensdag op de terug weg een bedrijf dat houten huisjes maakte gezien dus nu maar eens kijken mischien is het wat voor als ik toch nog een resort uit de grond wil stampen, zag er leuk uit 2000 euro al een aardig bumsgalowtje, het ondernemersbloed gaat weer kriebelen, ik moet toch iets bedenken om te gaan doen de komende tijd. het schrijven bevalt me wel maar of ik daar brood mee op de plank krijg? Lees over de theorie van het eeuwige leven onder hersenspinsel en stuur  commentaar naar het gastenboek, of naar mij ray@rayveth.nl .

05-03-04  Vandaag maar weer eens aan het werk geweest, de werkster kwam ( ja die luxe hebben we ook twee dagen in de week, de afwas, het huis, en de was voor 40 euro in de maand kun je niet klagen.Verder de eerste rekeningen betaald moet hier bij de bank gewoon aan het loket en graag cash afrekenen, kan pas een betaalrekening openen als ik hier een half jaar woon en een non immigrant visa heb.

06-03-04  De eerste storbui is een feit, het huis is waterdicht, jezus wat kan het hier regenen, was ik effe vergeten, we zijn net niet met Pattaya en al de zee in gespoeld. Beam belt op komt vanavond naar Pattaya, joepi, zijn examens waren minder verlopen, te weing geleerd, waar ken ik dat van?. Hij zou s’avonds om 7 uur aankomen dus uit eten en filmpje geplanned. Maar ja ik had wijzer moeten zijn, om half elf kwam hij aanzetten en had geen zin meer om uit te gaan dus ben ik maar eten gaan halen in een wegrestaurant, dit was een hele ervaring niemand sprak engels en ik moest me behelpen met de paar worden thais die ik geleerd heb. Uiteindelijk hebben we een zeer geanimeerde conversatie gehad, vreselijk gelachen en het eten gekregen dat ik hebben wilde. Hierna een zeer prettige avond met beam gehad, veel gebabbelt(Beam ging los) samen op de compu fotos bewerkt en televisie gekeken 5 uur naar bed.

07-03-04   Bijzondere dag, eerst maar boodschappen gedaan en mijn eerste pennevrucht op mijn website  gepubliceerd, daarna heeft beam lekker gekookt (thaise nasi met varkensvlees en inktvis) toen ongelooflijke huislijkheid op het terras, Beam en ik allebei een boek, lekker fruit optafel en muziek op de achtergrond, en een beetje babbelen tussen door. Beam heeft de karaoke herontdekt en we hebben de cassetterecorder er op aangesloten en het geheel wordt bewaard voor het nageslacht, t’zijn mierzoete liedjes maar ik moet toegeven hij zingt niet onverdienstelijk(roze bril?). Wordt binnenkort ook wel op de site gepubliceerd, of er van uit eten en de film nog wat komt, we zien wel. We zijn toch nog uit eten geweest, Vietieanne, het beroemste restaurant uit Pattaya maar toch heel gewoon en voordelig, we waren er al een paar keer eerder geweest, nu gebakken oesters met tauge en bieslook, en wat flarden omelet, dit was bijzonder. Terug naar huis want Beam wilde nog wat studeren.

08-03-04  Lekker met een boek op de bank buiten s’middags naar een buro om informatie over visum voor Beam nou we waren snel uitgesproken geen werk de laatste 2 jaar now way gossee , dat was een harde klap voor  Beam en mij, ik denk dat ik zelf maar eens bij de ambassade ga kijken. Als pleister op de wonde voor Beam maar een draagbare cd speler gekocht voor op zijn kamer. Thuisgekomen (Beam voor het eerst bij mij achterop de motor) begaf het apparaat het al na 10 minuten en kon ik terug naar carrefour, na wat gehannes weer een andere meegekregen waarbij bij thuiskomst de afstands bediening  ontbrak en het apparaat na een uur spelen begon te haperen morgen maar weer terug.

09-03-04  Gisteren hadden we de werkster afbesteld wat niet zo moeilijk is ze werkt ook bij de buren dus ging ze daar gewoon door met werken. Tja een beetje luxe moet je hebben nietwaar huishoudster voor twee dagen in de week, doet alles plus de was voor Beam en mij voor 40 euro in de maand ken je niet klagen. s’Middags de cd speler maar weer omgeruild dit gaf nog al wat problemen want u raad het al de afstandbediening was er niet bij, hebben in de winkel nou ja, ongeveer drie voetbalvelden groot (hier hebben we er in ons dorpje 5 van) alle cd spelers uitgepakt en jawel in de laatste doos zaten twee afstandbedieningen, nu kon het zaakje als nog geruild worden. Na het eten kwam Beam er achter dat hij toch wel snel weg moest ( 9uur ging de bus en het was kwart voor negen) en na nog een fiks ruzietje over geld uitgevochten te hebben  zijn we weggescheurd om om 5 voor 9 op het station aan te komen.

10-03-04  Vanochtend maar eens vroeg aan het werk gegaan en het werk afgemaakt, uitgerekend nu wordt de telefoon afgesneden, bleek nog een rekening van 900baht open te staan van de vorige bewoner ben die maar even gaan betalen en daarna naar het strand, heb hier in een wikel nog wat nederlandse boeken kunnen kopen en bij Big-C (een van de vijf weet u wel) een dvd film “gangs of newyork” maar mischien wat overbodig want we hebben een nieuw kabelstation en daar zenden ze de hele dag films uit in engels met thaise ondertiteling.

11-03-04  Eerst naar first stop visa, een advies burootje vlak bij ons, hier vertelde men een optimistischer verhaal over het visum van Beam, voor een vakantie en met veranderde omstandigheden moet het kunnen, dus maar weer alle papieren uitprinten en kijken wat er gebeurd. Aan de slag met mijn dagboek uit de periode in München.

12-03-04  Alle papieren naar Robert (advies burootje ) gebracht, hierna naar het strand, op de terug weg een heel grootte plastic teil gekocht en deze wordt morgen bezorgt.

13-03-04  De teil wordt afgeleverd en na schoongemaakt te hebben kan ik in de tuin heerlijk in koel bad (nu nog een pomp om een waterval te maken!!!) Op de motor en toeren, eerst naar een sailingclub nou zoals gebruikelijk hier veel geschreeuw en weinig lol, de sailingclub was verlaten het meertje zeer ondiep en onaanlokkelijk en de twee bootjes die er lagen privé en in zeer slechte toestand. Toen naar de plaatselijke vliegclub, van het zelfde laken een pak het enige beschikbare vliegtuig was een week eerder door de eigenaar en instructeur aan barrels gevlogen bij een verkoopsdemonstratie, ik moest over 3 weken maar kontakt opnemen. Verder naar de kustweg die ik de vorige keer niet in mocht, nu meer geluk, moest wel mijn kopie van mijn rijbewijs afgeven en toen mocht ik door, ik had verwacht dat er een havenplaats zou zijn maar er was niet veel meer als een pier, en een mooi strand met alleen thai (de meeste dronken ), als laatste naar Ban Sarray heerlijk gezwommen en vervolgen op het strand bij een heel klein strandtentje gegeten.

14-03-04  In de ochtend weer lekker in de teil gebadderd, in het zonnetje, ga nu eerst boodschappen doen en daarna moet ik Beam op halen die komt vanavond, omdat we morgen een gesprek met Robert hebben. Bij  het busstation slaat mijn motor af en is niet meer op gang te krijgen, pas na tien minuten en een hoop kwade blikken van Beam loopt hij weer maar niet voor lang, bij de markt geeft hij weer de geest, Beam houd het voor gezien en neemt de song-keang (soort taxie-bus), en ik breng de motor naar een werkplaats, morgen klaar.

15-03-04  Motor op gehaald. Bij het advies-buro geweest en ons rot geschrokken, 15.000 bath wilde Robert hebben (300 euro), Beam vond het veel te veel en na een dag fikse ruzie is het visum voorlopig van de baan. Tijdens de ruzie die de hele dag duurde heb ik wel mijn dagboek uit München in de computer gezet en wordt eerdaags gepubliceerd voor de liefhebbers.

16-03-04  Eindelijk een winkel met elektronica gevonden en heb wat spulletjes gekocht om mijn computer Beams liedjes te laten opnemen, wordt misschien ook wel op de website gepubliceerd. Motor doet het nog steeds niet goed blijkt dat hij koelwater verliest, bij gevuld en nu gaat het goed voorlopig. Dame bezocht die me thaise les gaat geven, een uur per dag maandag t/m vrijdag. Tijden het overspelen van de liedjes ontdek ik waarom de geluids installatie zo beroerd klinkt, de rubberen ringen van de speakers blijken weg gerot te wezen vandaar, morgen maar op jacht naar nieuwe speakers.

17-03-04  Na weer uitgebreid in de tuin gebadderd te hebben, op naar de muziek winkel. Ik kon ze laten repareren 3,-euro of nieuwe kopen schrik niet 3,60 euro per stuk, de juffrouw in de winkel vond dat ik ze moest laten repareren want de oude waren kwalitatief veel beter dan de nieuwe, ik vertelde haar dat ik toch liever de nieuwe had en zij de oude mocht hebben,ze vroeg wat ik er voor moest hebben en ik antwoorde dat ik niets wilde hebben, haar ogen rolde uit haar kassen van ongeloof, na de nieuwe getest te hebben en afgerekend vroeg ik of ik ze s’avonds op mocht halen om eerst naar het strand te gaan. Bij het strand aangekomen ontdekte ik dat mijn portemonnai pleite was, mischien wel in de winkel laten liggen, ik terug en jawel hoor ze had hem gevonden en stond er al mee te zwaaien toen ik aan kwam rijden. Morgen de overige speakers maar even langs brengen, ik heb nu weer een goede installatie.

18-03-04  Mijn eerste thaise les gehad, dat viel niet mee,  een uur goed concentreren, en ik heb het eerste gedeelte zelf met een computercurses in het nederlands gedaan en nu moet het in het engels, en dat engels van thailanders is net zo onverstaanbaar als hun thais. Maar bij het zwemmen een aardig thais jongetje leren kennen ( nee het wordt nog niks) en met verder veel doen zal het wel een beetje lukken.

19-03-04  Vandaag ging het al wat beter wie weet leer ik het wel eens, hierna naar de film “blue mountain” samen met mijn zwemvriendje, hier na weer naar het zwembad, dit is op het dak van een groot warenhuis en van hier uit heb je een fantastisch gezicht over de stad en de zee. s’Avonds naar het muziekfestival geweest, heel druk maar heel gezellig.

20-03-04  Plannen gemaakt om eind van de maand toch wat langer naar Cambodja te gaan maar nu via Sihanouk ville, Beam moet vandaag nog examens doen en komt morgen.

21-03-04  Eerst maar een boodschappen gedaan in Carrefour, met een brommertaxie want mijn motor was weer eens kapot en heb ik gisteravond weer naar de werkplaats gebracht, motor weer opgehaald, nog steeds niet goed, en weer naar het zwembad.

22-03-04  Thaise les, en naar huis Beam is thuis dus lekker eten!!!

23-03-04 Thaise les, zwembad (mijn vriendje was er niet), trip naar Cambodja geboekt, met bus, en de rest op goed geluk. Met mijn zakelijke adviseur gesproken, ga een bedrijfje beginnen in karaoke opnames om mee naar huis te nemen, kompleet met studio of zo. Beam noemt me s’avonds voor het eerst  z’n boyfriend. En later meld hij dat hij wil trouwen, help waar ben ik nu weer in beland.

24-03-04  Ik begin te twijfelen aan de didaktische kwaliteiten van mijn thaise juf, ze spreekt onverstaanbaar snel en denkt dat ik thaise zinnen van 20 woorden zomaar uit mijn hoofd ken,maar ja ik moet het toch zelf leren dus het maakt niet zo veel uit. Thuisgekomen kennis gemaakt met de nieuwe vriend van mijn buurvrouw, een reuzachtige donkere amerikaan, mijn buurvrouw past in zijn borstzak, maar een paar lekkere smerige moppen en het ijs was gebroken.

25-03-04  Het gaat alweer wat beter met mijn thaise juf ze doet het wat langzamer en ik wat sneller. Mijn motor nu eens naar een goede werkplaats gebracht, ik heb iets met kop-pakkingen, en hoop dat hij morgen weer klaar is, je raakt er aan gehecht. Beam is weer naar Bangkok en ik ga zondag, s’avonds alle homo go-go bars van Pattaya afgelopen en dat zijn er nogal wat, je raakt aardig in de war van het aantal leuke jongens hier, t’is goed dat Beam er is anders was ik al lang naar de kloten.

26-03-04  Thaise les, motor nog niet klaar, Prung-nee (morgen), zwembad ( geen Por), en naar mijn bussenis adviser, wordt een bussines opgericht met de naam, u raad het al : “phop gang” = ontmoeting.

27-03-04  Motor nog steeds niet klaar, dus maar weer met de brommer taxie naar het zwembad in de hoop mijn vriendje daar te ontmoeten, helaas hij kwam niet dus na heerlijk een paar uur in de zon hebben liggen lezen, eens lekker aan de wandel en wat schertst mijn verbazing, op een terrasje op pataya south road zit hij te eten, maar even aangeschoven en kip met reist gegeten en de rekening betaald ad 0,80 euro

28-03-04  In voorbereiding van mijn trip naar Bangkok ( bij het verhaal over trouwen hoort ook het hernieuwd proberen een visum te krijgen) lekker thuis gebleven. s’Middags om  drie uur op de bus gestapt en na twee en half uur hobbelen kom ik in Bangkok Ekamai aan, waar Beam me kwam ophalen (thais half uurtje te laat), en op weg naar het Hotel want Beams kamer  is te klein voor ons tweeen. Vroeg naar bed want we moeten vroeg op, 8 uur bij de ambassade.

29-03-04  T’is gelukt kwart over acht bij de ambassade, nu wachten tot negen uur, dan begint de run op de nummertjes machine. Vijf voor negen ging de deur open, geheel niet thais en was toch aan de late kant bij de machine 20 wachtende voor ons goed voor drie uur wachten. Hierna ging alles goed alleen moest ik nog een kopie van de stempeltjes in mijn pas laten maken en ook dit lukte. Tussen door was ik even gaan wandelen en vlak bij een subway station ontdekt en slecht vier haltes van Ekamai busstation. Maar Beam wilde met de taxie en betoogde dat hij niet wist welke kant hij op moest. Het verkeer was een grote file en het heeft ons dan ook meer dan een uur gekost om er te komen, gelukkig lopen de taxiemeters niet als je stilstaat, maar je vraagd je af waar deze mannen van leven. Overigen de subway was leeg!!! Thaise economie. Beam naar huis en ik mijn motor op halen, die lag dus nog half  uitelkaar, er kwamen wat kosten aan en daar om maar niet door gegaan ( terwijl ik gezegd had dat het wel wat mocht kosten, t’ging om 5 euro ), Ik boodschappen doen en hij zou snel klaar zijn, kom terug en zowaar het leek er op alleen moest ik zelf nog een klein stroom probleempje oplossen. Hierna de grootte test, ja hoor weer koken als een geiser blijkt dat hij dus alles gerepareerd had behalve de koppakking, en hiervoor was hij daar naar toe gegaan, maar weer op morgen wachten.

30-03-04  U zult het bijn niet geloven maar met nog een paar kleine aanpassingen thuis is mijn motor toch weer voor elkaar gekomen en heb ik de betreffende man een weeksalaris fooi gegeven. Thaise les gaat ook wel weer, grapje , ze legt een nieuwe les voor mijn neus, ik begin te lezen en ze vraagt waarom ik het niet geleerd heb, ik leg uit dat deze les slechts enkele minuten voor mijn neus ligt maar er rest bij haar slechts onbegrip over zoveel luiheid. luisteren is geen hobby van de Thai, net zo min als werken.En uur bezig geweest met het bereiken van de ambassade, blijkt dat ze een verklaring van inkomen van 2003 van mij nodig hebben dus mijn boekhouder gebelt met het verzoek er een op te sturen. Wij kunnen weer vier dagen in spanning zitten.  Het zwembad maar weer eens opgezocht ( nog steeds geen Por ) en hierna naar mijn zakelijke adviseur Helmut om Beam uit te leggen wat hij tekenen moet, gelukkig kon Helmut's Thaise secretaresse hem het een en ander uitleggen zodat hij tekende ( je hebt een thai nodig om een bedrijf te registreren ). Uit eten en hierna naar de bioscoop, ik ben tussendoor even naar huis gegaan om de begrafenis van ons aller moeder Juul te zien. Por belt en we maken een afspraak voor morgen.weer naar Festival center en met Beam naar Peter Pan, grappig verfilmd maar verder niet spectaculair.